افزودن موضوع چاپ دوم علاوه بر این نسخه کامل برای اولین بار از موضوع به پایان رسید افزودن موضوع های فعال

سنت و طب

• از کجا دانستی که آن رقیه است؟ (اولین نسخه)

بقلم: استاد محمد قاری بغدادی - 2012-04-12

از کجا دانستی که آن رقیه است؟ (اولین نسخه)

 

 

 

 

 


پرداختن به مباحث قرآن و سنت امروز بخاطر پژوهش زیاد در این مورد خیلی رایج شده است. ولی مشکل اینجاست که این تحقیقات فقط براساس محاسبات علمی عربی انجام میگیرد و متأسفانه بیشتر کسانی که مشغول فعالیت در بخش اعجاز آیات الهی هستند بجای اینکه در این کاوش آیات قرآن را اصل قرار داده به اعجاز آنها پی ببرند و از خلال کشف این اعجاز به فهم صحیح کتاب الهی دست یابند، اکتشافات علمی غرب را اصل قرار داده و بر اساس آن به مطالعهی آیات الهی میپردازند و در واقع اعجاز قرآن کریم، در تایید مباحق علمی غربی به کار برده میشود!

 


مهم اینکه در این میان نقش یک پژوهشگر منصف و دانا، و فهم وی، کجاست؟ بنابراین بنده به حول و قوهی الهی در این راستا شیوهای جدید در پیش خواهم گرفت که عبارت است از پژوهش و تدبر در گفتار و رفتار رسول اللهhttp://www.alsadiqa.com/img/Prophet.jpg و درک درست آن پس تقدیم آن به امت اسلامی تا بدون نیاز به مراجعه مباحث غربی به عظمت این رسالت و نخستین گام در این راستا مسالهی معالجه با آیات قرآنی بویژه با سوره فاتحه و اسرار و اعجاز شگفت انگیزی است که در آن وجود دارد. چرا که باری بسیاری از مسلمانان معالجه با سورهی فاتحه در بیماریهای داخلی مانند انواع بیماریهای مسری و سردرد قابل هضم است ولی معالجهی نیش مار و عقرب و حیوانات و حشرات زهر آلود بوسیلهی فاتحه بر ایشان قابل تصور نیست. و علت این امر آنست که در مفاهیم آیات الهی به تفکر و تدبر ننشستهاند چنانکه میفرماید: (وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا) (الإسراء: 82). ( ما در قرآن آنچه را که مایه شفا و رحمت برای مؤمنان است نازل خواهیم کرد و برای ستمکاران جز زیان نیست)

 

 


فهم و درکی که گذشتگان این امت و صحابه از قرآن داشتند با فهم و درکی که ما داریم متفاوت بود. چنانکه در صحیحین به این روایت ابوسعید خدری رضی الله عنه  بر میخوریم که میگوید: گذر گروهی از یاران رسول الله http://www.alsadiqa.com/img/Prophet.jpg ، به یکی از مناطق عرب افتاد آنها از یاران رسول الله http://www.alsadiqa.com/img/Prophet.jpg پذیرایی نکردند دیری نگذشت که سرور آنها توسط ماری نیش زده شد سراسیمه نزد یاران رسول الله http://www.alsadiqa.com/img/Prophet.jpg آمدند و از آنها خواستند چارهای برای مداوای سرورشان بیندیشند یاران رسول الله (  پذیرفتند که او را با رقیه شرعی مداوا کنند بشرطی که در مقابل از آنها چیزی وصول نمایند آنها نیز مقداری گوسفند دادند و یکی از یاران پیامبر شروع به خواندن سورهی فاتحه نمود دیری نگذشت که بیمار کاملا بهبود یافت و آنها گله گوسفندان را با خود به مدینه بردند و در آنجا جریان را به رسول الله( بازگو نمودند. ایشان خطاب فردی که سوره فاتحه را خوانده بود فرمود: از کجا میدانستی که این سوره شفابخش است؟ از آن بخورید و برای من هم بگذارید.

 


این بود دلیل شرعی معالجه چنین بیماریهایی با سوره فاتحه و اما دلیل عقل:


ابن قیم در مدارج السالکین (1/55-58) مینویسد: این حدیث بیانگر معالجهی بیمار نیش زده شده با سورهی فاتحه است و اینکه سورهی فاتحه چنان تاثیری در مداوای او گذاشت که شاید هیچ دارویی نمیگذاشت.
این درحالی است که آنها مسلمان نبودند و یا اینکه انسانهای پست و خسیس بودند و زمینهی اثر پذیری در آنها زیاد مساعد نبود، پس چه رسد که اگر در جایی این زمینه باشد.
و اما تایید این مطلب با قوانین طبی: باید دانست که نیش حشرات زهرآلود نشأت گرفته از آتش خشم و زهر آنان است. یعنی بعلت طبیعت شرور این حیوانات، در جسم آنان تولید میشود که با فرو نشاندن آن زهر در جسم دیگری احساس آرامش و لذت میکنند. همانگونه که انسانهای شرور که از خبث باطن برخوردار هستند تا گزندی نزدهاند، خوابشان نمیبرد و هرگاه آتش خشم و کینه و دشمنی خود را با وارد نمودن آسیبی به کسی فرو نشاندند احساس آرامش و لذت میکنند و یا مانند کسی که در فوران شهوت بسر میبرد تا شهوتش را تخلیه نکند احساس آرامش به او دست نمیدهد. بنابراین الله تعالی به لطف و کرم خویش برای فرو نشاندن و تخلیه این قوای مخفی مکانهایی در نظر گرفته که اگر نبود دنیا به نابودی و فساد کشانده میشد چنانکه میفرماید: ( وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى العَالَمِينَ ) (البقرة: 251)   (و اگر خداوند، بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی‌کرد، زمین را فساد فرامی‌گرفت، ولی خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد.) چنانکه برای فرونشاندن آتش شهوت زنان و کنیزان را مباح قرار داده است.

 


خلاصه اینکه این موجودات وقتی با جسم دیگری مماس شوند در او اثر میگذارند باعث نابینا شدن وحتی سقط جنین میگردند و از همین قبیل است چشم زخم وقتی که چشم به کسی خیره شود نوعی زهر در وجود آدمی شعله ور میگردد و به فرد موردنظر، حسب زمینهای که وجود دارد آسیب میرساند و میزان تاثیر بستگی به مسلح بودن فرد و همچنین قدرت و ضعف صاحب چشم دارد. و گاهی چشم بدون مشاهده نمودن مورد بلکه صرفا در اثر توصیف و بصورت غیابی نیز آسیب میزند»

 


به نظر بنده اینها مانند کسانی که به بیماری سادیسم مبتلا هستند تا به کسی آسیبی نرسانند احساس آرامش نمیکنند عکس کسانی که خود آزاری میکنند.


ابن قیم میافزاید: هرگاه در مقابل این نفوس خبیثه و زهرآلود، نفس پاک و شریف و اهل توحیدی به خواندن سورهی فاتحه با تدبر به آیات و مفاهیم بلند آن که در برگیرندهی توحید، توکل، ستایش الله و اسماء حسنی است رو بیاورد فورا تاثیر آن زهر و خبائث از بین خواهد رفت و فرد بهبودی خود را باز خواهد یافت.
پس شرط بهبودی پیشگیری و مداوا است پیشگیری با حفظ سلامتی و مداوا با دفع بیماری و اینها اسبابی است که خدای دانا و حکیم آنها را به یکدیگر ربط داده است و مداوا حاصل نمیشود مگر وقتی که نفس مداوا کننده توان تاثیر و نفس مداوا شونده زمینهی اثر پذیری را داشته باشد اگر چنین نباشد بهبودی بدست نخواهد آمد.

پس این عملیات نیاز به سه مورد دارد:


1ـ مناسب بودن دارو.

2ـ تلاش طبیب.

3ـ اثرپذیری بیمار. اگر یکی از اینها نباشد مداوا نتیجهای نخواهد داشت و هرگاه هر سه باشند به امید الله مداوا نتیجه بخش خواهد بود.


با درک و فهمیدن این مساله، معالجه با رقیهی شرعی و اسرار آن روشن خواهد شد و در این مطلب خاطرنشان میشود که تاثیر رقیه شرعی بستگی به تاثیر و اثر پذیری طرفین دارد همانگونه که تاثیر شمشیر بستگی به قدرت زننده و اثرپذیری محل ضرب دارد وگرنه به کوبیدن میخ بر سنگ سخت میماند»
پس به اعجاز آیات سوره ی فاتحه بنگر که به قدرت الله تاثیر آن روح پلید و زهر آلود را از بین میبرد و زهر را به مادهای فاقد تاثیر تبدیل میکند. (إِنَّ فِي هَذَا لَبَلاَغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ) (الأنبياء: 106).


«به‌راستی در این کتاب، فایده و پیام آشکاری برای عبادتگزاران وجود دارد».


سپس ابن قیم میافزاید که بهبودی سریع و کامل توسط خواندن سورهی فاتحه با تجربه به اثبات رسیده چنانکه تجربهی شخصی خود را اینگونه بیان میدارد من بارها اینرا تجربه کردهام بویژه هنگام اقامتم در مکه و در حین طواف خانهی کعبه بارها بیماری و دردهایی مبتلا میشدم که توان راه رفتن را از من میگرفتند آنگاه فوراً دست را بر جای درد میگذاشتم و سورهی فاتحه را میخواندم دیری نمیگذشت گویا باری از دوشم برداشته میشد. همچنین جامی از آب زمزم در دست میگرفتم و برآن سورهی فاتحه چندبار میخواندم بیماریام بهبود مییافت و طوری احساس نشاط و قدرت میکردم که هیچگاه در اثر خوردن دارو چنین احساسی نداشتهام البته این بستگی به قدرت ایمان و درستی یقین دارد.

 

 

صحيفه صادقه در رسانه ها



توييتر صادقه

مفاهيمى كه لازم است اصلاح شوند

فيسبوك صادقه



خبرنامه

ايميل خود را وارد كنيد تا آخرين اخبار به ايميل شما فرستاده شود

سنت و فضائل اخلاقى    در اين نسخه

موبايل صادقه

شماره تلفن را براي دريافت سنت گنجهای وارد كن

un4web.com طراحی و برنامه نويسی : شركت متحده

مقالات و پژوهش های منتشر شده لزوما مجله ديدگاههاي نمايندگی نيست