افزودن موضوع چاپ دوم علاوه بر این نسخه کامل برای اولین بار از موضوع به پایان رسید افزودن موضوع های فعال

موضوع أصلى

• معجزه دو نیم شدن ماه در پرتو عقل و نقل و دانش امروزی (موضوع أصلى) (اولین نسخه)

بقلم: پندها و اندرزهای علما صحيفه صادقة - 2012-04-02

معجزه دو نیم شدن ماه در پرتو عقل و نقل و دانش امروزی (موضوع أصلى)

 

 

 

 

 

 

در آغاز دعوت اسلامی هنگامی که پیشوایان کفر از قریش با هر حیله و وسیله ای می کوشیدند مانع  پیشروی دعوت شوند؛ اهل مکه از رسول اکرم اکرم صلی الله علیه وآله وسلم خواستند که به آنان علامتی نشان دهد که نشانگر صداقت وی و علامت نبوت ایشان باشد؛ پیامبر ماه را به آنان نشان داد که به دو نیم شکافته شده بود، و هر نیمی از آن بر کوهی قرار گرفته بود اما آنان به سرکشی و گمراهی خود ادامه دادند و به علت خود بزرگ بینی به دنبال تاویل برای این پدیده گشتند و این کار را جادو نامیدند، و حال آن که خداوند در این واقعه عجیب آیات روشنی فرو فرستاده بود تا نسل های مختلف بشر آن را در قرآن بخوانند، و صداقت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ثابت شود.

 

خداوند متعال می فرماید: ‭}‬اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ . وَإِن يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ . وَكَذَّبُوا وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءهُمْ وَكُلُّ أَمْرٍ مُّسْتَقِرٌّ . وَلَقَدْ جَاءهُم مِّنَ الْأَنبَاء مَا فِيهِ مُزْدَجَرٌ . حِكْمَةٌ بَالِغَةٌ فَمَا تُغْنِ النُّذُرُ. ‭{‬.  قمر:1-5

 

قیامت نزدیک شد و ماه شکافت.    و اگر نشانه‌ای ببینند، روی می‌گردانند و می‌گویند: جادوی باطلی است.   و (پیامبر و رسالتش را) دروغ شمردند و از خواسته‌های نفسانی خویش پیروی کردند. و هر امری، سرانجام (در محل خود) قرار می‌گیرد.و به‌راستی اخبار و گزارش‌هایی به آنان رسیده که بازدارنده و مایه‌ی پند است.    حکمتی سرشار و رسا؛ ولی هشدار‌ها سودی نمی‌بخشد

 

و همچنین این معجزه در معتمدترین کتابها بعد از قرآن یعنی صحیحین و سنن و مسانید از جمعی از صحابه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است.

 

1ـ انس بن مالک رضی الله عنه می گوید: اهل مکه از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم خواستند که به آنان نشانه ای نشان دهد، آنگاه پیامبر ماه را که به دونیم شکافته شده بود نشان داد تا اینکه آنان کوه حرا را از میان دو نیم ماه دیدند.

 

2ـ و ابن مسعود می گوید: همراه پیامبر در منی بودیم که ماه شکافته شد، پیامبر فرمود: «گواه باشید»

 

و قسمتی از آن به سمت کوه رفت» بخاری 3869 و مسلم 2800

 

 

3ـ و عبدالله بن عباس م می گوید: ماه در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شکافته شد» (بخاري 3638 و مسلم 2803)   

 

 

4ـ عبدالله بن عمر رضی الله عنهما در مورد آیه (اقتربت الساعة انشق القمر) می گوید: این در زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم روی داد و ماه به دو نیم شکافته شد، نیمی از آن این سوی کوه قرار گرفت و نیمی آن سوی کوه قرار گرفت» آنگاه  رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «بار خدایا گواه باش»  (مسلم 2801 )

 

 

و احادیث شکافته شدن ماه از گروهی دیگر از صحابه که عبارتند از علی بن ابی طالب و جبیر بن مطعم و حذیفه بن یمان رضی الله عنهم روایت شده است از این رو احادیث شکافته شدن ماه در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم متواترند.

 

و علمای حدیث مانند این تیمیه و حافظ ابن کثیر و حافظ ابن حجر و امام عبدالبر و مناوی و تاج ابن السبکی و کتانی و اکوسی متواتر بودن این احادیث را تائید کرده اند.

 

و ابوالفضل عراقی در «نظم سیرة» می گوید: فصار فرقتین فرقه علت: و فرقة للطود منه نزلت. دو قسمت شدن قسمتی بالا رفت و قسمتی پائین قرار گرفت و "ذاک مرتین بالإجماع : و النص و التواتر والسماع " و به اجماع همه و بر اساس نصوص متواتر دوبار شق القمر صورت گرفته است.

 

و اینگونه همه بر وقوع این معجزه اجماع و اتفاق نظر دارند چنان که حافظ ابن کثیر در « البدایه و النهایه» 3/18 می گوید: همه مسلمانان بر واقع شدن این معجزه اجماع کرده اند و احادیث متواتری از طرق متعددی آمده که می گوید این معجزه رخ داده است.

 

 

 

و این اجماع بر اساس امور ذیل است:

 

1ـ همه علمای حدیث بر این اتفاق کرده اند؛ حافظ ابن کثیر در «تفسیر القرآن العظیم» 4/280 می گوید: و همه علما بر این اتفاق نموده اند که شکافته شدن ماه درزمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روی داده است و یکی از معجزات آشکار رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم است».

 

2ـ همه مفسرین و سیره نویسان بر این اتفاق دارند که این واقعه  در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روی داده است و ایات آغازین سوره قمر را با این احادیث متواتر تفسیر کرده اند.

و حافظ ابن حجر در امالی خود می گوید: مفسرین و سیره نگاران بر وقوع این اتفاق اجماع کرده اند».

 

و بعد از این دلایل اگر کسی مخالفت کند مخالفت او اعتباری نخواهد داشت، چون وقوع این معجزه با قرآن و احادیث متواتر و جماع قطعی ثابت است.

اما اشکالی ندارد که همراه خواننده پاره ای از شبهات و اعتراضات وارده شده در این خصوص را مورد بررسی قرار دهیم؛ چون پاسخ گفتن به این شبهات این معجزه را با قیاس اثبات نماید و فرد را در خصوص  روی دادن آن مطمئن می نماید.

نخست: شبهات فلاسفه و متکلمین، آنها می گویند: اگر این اتفاق روی داده چگونه عموم مردم  آن را ندانسته و آن سال را با همین واقعه به عنوان تاریخ مشخص نکرده اند و هیچ شاعری آن را یاد نکرده و به هنگام روی دادن آن کافری مسلمان نشده و مسلمانی از این واقعه علیه ملحدی استدلال نکرده است؟

 

پاسخ این شبهات را علما به چند صورت بیان کرده اند که آن را چنین خلاصه می نمائیم.

 

1ـ کافرانی که منکر این معجزه شده اند دین اسلام را قبول ندارند، بنابراین نخست با آنها در مورد اثبات حقانیت اسلام مناظره می شود، و وقتی اسلام ثابت شد و آن پذیرفتند، دیگر مجالی برای انکار آنچه قرآن و سنت و اجماع ثابت کرده اند، نیست.

 

2ـ و اگر شبهاتی برای آنان باقی بماند در پاسخ آنان و مسلمانهایی که منکر این معجزه شده اند چنین می گوئیم.

 

أـ هر کسی به شکافته شدن ماه و انفجارهایی که در اجرام آسمانی روز قیامت روی می دهد. ایمان داشته باشد ، باید وقوع این معجزه، رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را تصدیق نماید.

 

ب ـ ماه مخلوق خداوند است و خداوند آنچه بخواهد در مورد آن انجام می دهد، همانطور که خداوند روز قیامت آن را تار می گرداند و از بین می برد.

 

 

3ـ و اینکه می گویند اگر چنین اتفاقی روی می داد همه اهل زمین آن را می دانستند و می دیدند، این سخنشان از چند جهت غیر قابل قبول است».

 

أـ این معجزه به هنگام شب روی داده است و بیشتر مردم خواب بوده اند و در ها بسته بوده و کمتر افرادی بوده اند که آسمان را رصد کرده بودند.

با وجود این کفار مکه از مسافران و قافله ها پرسیدند و آنها گفتند که بله ما این واقعه را مشاهده کرده ایم.

ابوداود  طیالسی 2447  وطبری در تفسیر 27/50  و واحدی در اسباب النزول ص 268 و ابونعیم  در «دلائل النبوة» ص 235 و 236) و بیهقی در «دلائل النبوة» 2/266) با اسناد صحیح از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت کرده اند که گفت: ماه در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شکافته شد، آنگاه قریش گفتند: این جادوی ابن ابی کبشه است، و گفتند: این جادوی ابن ابی کبشه است، و گفتند: منتظر بمانید که مسافران برایتان چه خبری می آورند، چون محمد نمی تواند همه مردم را جادو کند، انگاه وقتی مسافران آمدند گفتند: بله ما آن را دیدیم، سپس خداوند آیه نازل فرمود: قمر:1-2

ب ـ این شکافته شدن ماه برای اهل مکه انجام گرفت چون آنها پیامبر را به چالش کشیده بودند؛ و دیگران برای دیدن آن آمادگی نداشتند.

ت ـ شاید ماه در ان شب در منازلی قرار گرفته که فقط بر اهالی بعضی از مناطق قابل رویت است، چنان که وقتی کسوف می شود در بعضی مناطق قابل رؤیت است و در بعضی جاهها دیده نمی شود، و بعضی آن را قبل از بعضی دیگر می بینند و بعضی آن را بعد از گروهی دیگر می بینند و این را علم تائید می کند که ماه برای همه اهالی زمین در یک لحظه قابل رؤیت نیست، چون شب و روز متفاوت است و بعضی جاهها هنوز روز بوده است.

ث ـ این معجزه در شهری انجام گرفت که درآن روز اغلب مردم آن کافر بودند و باورشان این بود که این یک جادو است. و می کوشیدند نور الهی را با دهان های خود خاموش نمایند، چگونه چنین کسانی سخن این معجزه را برای دیگران نقل می کنند بلکه آنان برای کتمان این معجزه تلاش می کردند.

ج ـ قرآن از این معجزه خبر داده است و اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم آن را نقل کرده اند ، اگر دروغ می بود، افرادی آن را تکذیب و نفی می کردند،  که چنین نشده است.

پس بنابراین نقل این واقعه و عدم وجود افرادی که آن را نفی نمایند دلیلی بر حقانیت و صدق آن است.

ح ـ زمان شکافته شدن ماه طولانی نبود تا همه بتوانند آن را ببینند.

 

 

4ـ اما اینکه چرا افراد عامی آن را به عنوان تاریخ تعیین نکرده اند، در این مورد باید گفت.

أ ـ چون همه مردم زمین آن را ندیده بودند.

ب ـ و همه  از آن اگاهی نداشتند، و عدم آگاهی مستلزم عدم وجود آن نیست.

ـ معلوماتی هست که بیانگر آن است که هندوها این واقعه را مشاهده کرده اند و بعضی از پادشاهان آنان به سبب رویت این نشانه الهی اسلام آورده اند.

در الموسوعة الحرة ( ویکبیدیا) آمده است: « اهالی ملیبار می گویند که یکی از پادشاهان  آنها شکافته شدن ماه را مشاهده کرد و پس از آن راهی مکه شد تا مسلمان شود.

و در کتاب کبیر الولبائی اثر یک مورخ آلمانی ذکر شده که دو تن  از پادشاهان  در دو زمان متفاوت به سوی مکه رفته اند، چنان که منابع دو اسم متفاوت را بیان می کنند.

(شکر دانی فرما) و (شیر اما بیررمان)

و اولین مسجدی که در هند ساخته شده اسم دوم بر آن گذاشته شده است یعنی « مسجد شیر امان»

و سایت اسلامی ( ابن مریم) نامه هایی پخش کرد که بیانگر وجود کتابی خطی در کتابخانه لندن است با این شماره (TOISLAMIC 2807 PASES & VERSO 104) که در آن امده است که پادشاه شکاروتی به سبب شکافته شدن ماه اسلام را پذیرفت.

ـ و بعضی منابع از بعضی از مسلمانهای چین نقل کرده که هنوز قبایلی هست که مبدأ تاریخ آنها شکافته شدن ماه است، و در چین قصری وجود دارد که به آن ( قصرماه) یا (نورماه) گفته می شود، چون ساخت آن در این تاریخ به پایان رسیده است.

 

 

 

5ـ و کافر مسلمان نشده است این به چند دلیل مردود است:

أ ـ هیچ الزامی بین معجزه و اسلام آوردن کفار وجود ندارد، بلکه بیشتر مردم با معجزات مخالفت می ورزند و از آن اعراض می نمایند؛ چنان که خداوند متعال می فرماید: قمر:2

ب ـ اگر از لوازم وجود معجزه ایمان کفار می بود، روی زمین کافر باقی نمی ماند؛ چون هیچ پیامبری نبوده مگر آن که معجزاتی داشته که نشانگر صداقت و راستگویی وی بوده است و قومش را به ایمان آوردن به آن فرا خوانده است.

بخاری و مسلم از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده اند که گفت : « هیچ پیامبری نبوده مگر اینکه خداوند به او چیزی  داده که به بشر به آن ایمان می آورد، و آنچه به من داده شد وحی الهی بود، امیدوارم روز قیامت پیروان من از همه بیشتر باشد»

ت ـ و همچنین اگر اسلام آوردن کفار از لوازم معجزات می بود، ما نبوت همه پیامبرانی که روز قیامت در حالی می آیند که هیچ کسی همراه آنها نیست را باطل می شمردیم.

 

 

دوم: شبهات طح حسین و مسیحیان عرب:

 

طه حسین ادعا کرده است که شکافته شدن ماه که در قرآن به آن شاره شده از قصیده های شاعر دوران جاهلیت ( امرؤ القیس) برگرفته شده است، این سخن طه حسین مسیحیان عرب را به شدت شادمان و خوشحال نمود؛ و همچنین یهودیان و صهیونیست ها و جوجه ها یشان از آن شاد گردیده و آن را تکرار می کردند تا جایی که (أبا ابیان) وزیر خارجه سابق یهود در کتابش (المصیر 2/113) به طه حسین افتخار می کند و می گوید: کسی که همه ما نزدش دعوت شده بودیم، و وی به گرمی از من استقبال کرد...

و دکتر طه اشعار را نفی یا تأیید نکرد با اینکه در این مورد مطالب زیاد و طولانی نوشته است».

طه حسین دچار تناقض است او نمی داند چه می گوید بلکه او شبهات اساتید خاورشناسان خود را تکرار می کند.

1ـ طه حسین می گوید شعر امرؤالقیس به خصوص و شعر جاهلی به طور عام بعد از اسلام نوشته شده و به ناحق به ما قبل اسلام نسبت شده شده اند..

پس چگونه قرآن تحت تأثیر شعری قرار گرفته که به هنگام نزول قرآن نوشته نشده است؟!

2ـ این اشعار به ناحق به امرؤالقیس نسبت داده شده است و این ادعا منبع معروفی ندارد و جز آنچه منادی در کتاب «  فیض القدیر شرح الجامع الصغیر)

به هنگام معرفی امرؤالقیس گفته است که این اشعار به او نسبت داده می شود، و این ابیات در دیوان امرؤ القیس وجود ندارد، و اگر به موسوعة الشعر الجاهلی مراجعه شود این مطلب تائید می شود  چون اثری از این ابیات و اشعاد نیست.

سازمان فضایی آمریکا ( ناسا) و شکافته شدن ماه:

استاد عبدالدائم الکحیل در سایت خود می نویسد:

آیا این درست است که دانشمندان ناسا کشف کرده اند که زمانی ماه به دو نیم شکافته شده است؟

آیا حقایق علمی وجود دارد که پدیده شکافته شدن ماه را تائید کند؟ علم در این مورد چه می گوید؟

و آیا توضیحی برای تَرَک های موجود بر سطح ماه یافت شده است؟

آیا دانشمندانی هستند که از شکافته شدن ماه سخن می گویند؟

هر کسی در سطح ماه با دقت بنگرد  ملاحظه خواهد کرد که سطح ماه مملو از این ترک های بسیار طولانی است، اما بسیاری از این ترک ها درمیان غبار و گرد و خاک ماه پنهان شده است،  اگر دانشمندان توده های گرد و غبار و خاک ماه را دور کنند احتمال دارد که ترکی نمایان شود که نشانگر آن است که روزی ماه شکافته شده است.

دانشمندان ایستگاه فضاشناسی ناسا وجود ترک و اثر شکافی به طول صدها کیلومتر بر سطح ماه را کشف کرده اند، و سپس شماری از ترک ها را بر سطح کره ماه کشف نموده اند، و تا کنون به علت این ترک ها پی نبرده اند، اما بعضی از دانشمندان بر این باورند که این ترک ها نتیجه فوران و فشار پاره از مواد مذاب است ، اما این فقط یک نظریه دیدگاه است.

 

و ترک های زیادی بر سطح ماه وجود دارد و بعضی از این ترک ها بیشتر شبیه این است که گویا شکافی ایجاد شده و سپس به هم پیوند خورده است، و همه آنچه که دانشمندان ناسا در این مورد گفته اند این است که هنوز در مورد این ترک ها بررسی و پژوهش می شود، و در حقیقت این ترک ها پژوهشگران را تاکنون حیرت زده نموده و برای آن توضیحی نیافته اند و همه نظریه های که مطرح می شود با طبیعت عکس هایی که از سطح کره ماه گرفته شده همخوانی و تناسبی ندارد؛ چون عکس ها بیان می دارد که گویا پیوند زنی ماهر سطح جدا شده و شکافته شده ماه را پیوند زده است، عکس ها این را می گوید و دانشمندان می گویند این ترک ها شبیهی در زمین ندارند چون طولانی بوده و برای ما عجیب می نمایند و با نظریه هایی که در علم فیزیک با آن آشنا شده ایم تضاد دارد پس راز وجود آن چیست؟ و چگونه شکل یافته اند؟ و کی به وجود آمده اند؟ و چه قوانینی بر این عملیات حاکم است؟ همه این ها پرسش هایی است که منتظر کسی است که آن را بررسی و به آن پاسخ بگوید.

 

 در سفری فضایی که ایستگاه فضایی ناسا انجام داده است دانشمندان عکس های زیادی از پدیده ترک های قمری گرفته اند، این عکس ها پژوهشگران دنیا را حیرت زده کرده است، و تاکنون برای آن تفسیری منطقی یا علمی نیافته اند .

 

 بسیاری از عکس ها وجود آثاری را نشان می دهد که بیشتر به پیوند خوردنی معدنی می ماند!

پژوهشگران در مورد علت این ترک حیرت زده هستند و بعضی پیشنهاد کرده اند که موادهای مذابی که میلیون ها سال پیش فوران کرده است عامل این ترک ها می باشند، این نظریه فوراً رد شده است، چون موادهای مذابی که از اتشفشان ها بیرون می آید و روی زمین حرکت می کند به این موادها شباهتی ندارد، و در سطح ماه اثری از نابودی و تخریب به گونه ای که در زمین به دنبال اتشفشانی می آید، وجود ندارد و گوشه ها و اطراف این ترک تیز است و گویا بریده شده است.

 

دانشمندان می گویند همه دیدگاهها و نظریه ها در تفسیر این ترک ها و شیوه پیوند آن ناکام مانده اند، و بعضی از دانشمندان باور دارند که این پیوندها به وسیله مواد مذابی که از شکاف ها و  ترک های قمری بیرون آمده شکل گرفته اند، مواد مذابی که روی زمین دیده می شود با این شکاف های به هم پیوند خورده که در سطح ماه به چشم می خورند بسیار متفاوتند ترک های به هم پیوند خورده روی سطح ماه صاف و نرم است و گویا بسیار زیبا و خوب ساخته شده اند!

 

این عکس که از سوی ایستگاه فضا شناسی ناسا گرفته شده مرا به یاد ماده درسی « مهندسی پیوند زنی الکترونیکی» می اندازند که آن را خواندیم و ما دو ماده معدنی را بوسیله پیوند زن برقی به هم پیوند می زدیم، و شکل پیوند بسیار با این پیوندی که در سطح ماه وجود دارد شبیه است  با این تفاوت که این پیوند و وصله موجود در سطح ماه به طول صدها کیلومتر امتداد می یابد!!

 

و بلکه یکی از پژوهش های جدید می گوید این پیوند ها طبیعت برقی و الکترونیکی دارند، چون بسیار با پیوندها الکتریکی شباهت دارند.

 

مواد مذاب که بر سطح زمین حرکت می کند اغلب چیزی مانند دهانه ایست که آتشفشان ایجاد، اما درماه قضیه متفاوت است و آن کانال ها و پیوندها بسیار طولانی هستند، و با اینکه مسافتی بسیار طولانی را تحت پوشش خود قرار داده اند اما از ابتدا تا اخر عرض و شکل  آن یکی است، اما در زمین هرگز چنین نیست.

 

این کانال ها و ترک های قمری چنان است که گویا دستی ماهر آن را ترسیم  کرده است، و این پیوندها صاف و مسطح و محکم و ثابت و با ناهمواری های ژئولوژی روی زمین و دیگر سیاره ها تشابهی ندارد.

 

و دانشمندان می گویند، هنوز در مورد این ترک ها، بررسی و پژوهش  در حال انجام است اما این ترک ها شگفت انگیز و حیرت آور است و تاکنون علم نتوانسته تفسیر و توضیح دقیقی در مورد آن ارائه نماید؛ و ملاحظه می کنیم که آثاری از فوران مواد و مذاب که از دورن ماه بیرون آمده باشد، وجود ندارد و در گزارش سال 1970 م اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا تأکید شده که شیوه ای که این ترک ها به صورت آن شکل یافته است با تمام نظریه های شناخته شده در تضاد است! و یکی از توضیحات مهم تفسیری است که مهندس (Juergens Ralph) ارائه نموده که برخورد صاعقه بسیار شدیدی مانند برخورد رعد و برق با ماه که علت فضایی مجهولی داشته، باعث به وجود آمدن چنین ترک هایی در سطح ماه شده است و با نزدیک شدن این ضربه شدید به ماه در سطح ماه چیزی همانند اشعه الکتریکی ایجاد نموده که باعث به وجود آمدن این ترک ها شد و سپس با بازگشت مجدد این شوک برقی شکاف پیوند خورده همان طور که معادن به وسیله جریان الکتریکی و برق پیوند زده می شود.

 

و متخصصین می گویند: این ترک ها به وسیله  ی مواد مذاب بسته شده که بعداً سرد شده اند. و عکس های گرفته شده از ماه کانالی عریض با خمیدگی های دقیق را نشان می دهد شکل این کانال یا ترک به شعاع برق شباهت دارد!! که نشانگر آن است که چیزی برقی مانند رعد و برق بر ماه گذاشته و ممکن است اشعه های برقی قوی به ماه برخورد کرده و آن را شکافته است و سپس با بازگشت این فشار برقی آن شکاف پیوند زده شده است و البته طبیعی است که این یک دیدگاه است.

 

و ممکن است کسی بگوید: چگونه ممکن است ماه دو نیم شکافته شود و هر نیمی در جهتی قرار بگیرد، چه چیز چنین پدیده ای را به وجود اورده است؟ چرا با وجود چنین اتفاقی ماه از بین نرفت؟ و خواهند گفت: چنین اتفاقی با قوانین فیزیک و جاذبه و جهان هستی متضاد است، از این رو خلاصه کلام این است که معجزات را در پرتو علم نمی توان تفسیر کرد، معجزاتی که خداوند فقط پیامبران را به آن اختصاص داده است مانند معجزه عصایی که به دست موسی علیه السلام به مار تبدیل شد و مانند زنده شدن مرده ها توسط عیسی علیه السلام، و مانند احضار تخت ملکه سباء  در چند ثانیه...

 

چنین معجزاتی را نمی توان بر اساس قواعد علمی تفسیر کرد، و این ها وسیله ای برای آزمایش ایمان مؤمن هستند.

و ما مؤمنان به صحت این معجزات گواهی می دهیم چنان که ابراهیم علیه السلام گفت: ‭}‬قَالَ بَل رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ‭{‬   انبیاء:56

گفت: بلکه پروردگارتان، پروردگار آسمان‌ها و زمین است که آنها را آفریده و من بر این حقیقت گواهم.

با اینکه ابراهیم در آفرینش آسمان ها و زمین حضوری نداشته است اما عقل و منطق می گوید که خداوند این جهان را پدید آورده و آفریده است.

برادران محترم علت این ترک ها هر چه که باشد اما  دانشمندان در وجود چنین ترک هایی هیچ تردیدی ندارند، و این دلیل  مادی و ظاهری بر وجود چنین ترک ها و شکاف ها بر سطح ماه است، اما همین قدر کافی است که بدانیم قرآن به شکاف اشاره نموده است، قمر:1

قطعاً روزی خواهد آمد که علم این حقیقت را کشف می نماید تا معجزه ای باشد که بر صداقت این دین گواهی دهد.

 

 

 

 

 

صحيفه صادقه در رسانه ها



توييتر صادقه

مفاهيمى كه لازم است اصلاح شوند

فيسبوك صادقه



خبرنامه

ايميل خود را وارد كنيد تا آخرين اخبار به ايميل شما فرستاده شود

سنت و فضائل اخلاقى    در اين نسخه

موبايل صادقه

شماره تلفن را براي دريافت سنت گنجهای وارد كن

un4web.com طراحی و برنامه نويسی : شركت متحده

مقالات و پژوهش های منتشر شده لزوما مجله ديدگاههاي نمايندگی نيست