افزودن موضوع چاپ دوم علاوه بر این نسخه کامل برای اولین بار از موضوع به پایان رسید افزودن موضوع های فعال

سنت و احادیث قدسی

• ظلم را بر خود حرام کرده ام (اولین نسخه)

بقلم: استاد محمد بن عثمان المقدسی (فلسطین) - 2012-04-02

 

ظلم را بر خود حرام کرده ام

 

 

 

 

متن حدیث:

ابوذر غفاری رضي الله عنه از رسول اللهhttp://www.alsadiqa.com/img/Prophet.jpg روایت میکند که فرمود: خداوند متعال فرمود: «اي بندگانم! من ظلم را بر خود، حرام ساخته‌ام و بر شما نيز حرام گرداندم؛ پس به یکديگر ظلم نکنيد؛ اي بندگانم! همه‌ي شما گمراه هستید مگر کسي که من او را هدايت کنم؛ پس از من طلب هدايت کنيد تا من شما را هدايت نمايم؛ اي بندگانم! همه‌ي شما گرسنه‌ايد، مگر کسي که من او را غذا بدهم؛ بنابراين، از من غذا بخواهید تا به شما غذا عنایت کنم؛ اي بندگانم! همه‌ي شما لخت و برهنه‌ايد، مگر کسي که من او را لباس ارزانی کنم؛ پس از من لباس بخواهید تا شما را لباس عنایت کنم. اي بندگان من! شما شب و روز، گناه مي‌کنيد و این من هستم که تمام گناهان را مي‌بخشم؛ پس از من آمرزش بخواهید تا شما را بيامرزم. اي بندگان من! شما توانایی آن را ندارید که به من ضرري برسانيد؛ همچنین توانایی آن را ندارید که به من نفعي برسانید. اي بندگان من! اگر اولين و آخرين شما (همه)، انس و جن شما، قلبی مانند پرهيزگارترين قلبی که یکی از شما دارد، داشته باشند، هیچ چیزی به پادشاهی من اضافه نمی‌کند. اي بندگان من! اگر اولين و آخرين شما (همه)، انس و جن شما، قلبی مانند فاسق‌ترین قلبی که یکی از شما دارد، داشته باشند، هیچ چیزی از پادشاهی من کم نمی‌کند. اي بندگان من! اگر اولين و آخرين شما (همه)، انس و جن شما، در يک میدان بزرگ بايستند و از من بخواهند و من آرزوهاي همه برآورده سازم، اين کار، از آنچه که نزد من وجود دارد، چيزي نمي‌کاهد، مگر به اندازه‌ي آبي که يک سوزن، هنگام فرو برده شدن در دريا از آب دریا می‌کاهد. اي بندگان من! آنچه وجود دارد، اعمال و کارهاي شماست که من آنها را براي شما ثبت و ضبط می‌کنم و سرانجام، جزای آنها را بطور کامل به شما می‌دهم؛ پس اگر کسي، پاداش خوبی یافت، حمد و سپاس خدا را بجا آورد؛ و اگر کسي چیز دیگری يافت، فقط خودش را سرزنش کند».

سعید می‌گوید: ابو ادریس خولانی هرگاه، این حدیث را بیان می‌کرد (از بس که متأثر می‌شد) با زانوهایش به زمین مینشست.

 

 

جایگاه حدیث:

این حدیث بسیاری از قواعد و اصول دین و مهمترین اهدافی که اسلام برای تحقق آن آمده را در بر دارد از این رو ابو ادریس الخولانی وقتی این حدیث را میگفت بر زانوها میافتاد و امام احمد در مورد این حدیث میگوید: « این بهترین حدیث برای اهل شام است»

امام نووی رحمه الله در «الاذکار میگوید: این حدیث شماری از فواید و آموختنی ها را در بر دارد از آن جمله: صحت اسناد و متن و علو سند آن.

ـ در این حدیث قواعد بزرگی در اصول و فروع دین و آداب و غیره بیان شده است.

 

 

 

رهنمودهای حدیث

1ـ خداوند ذات والای خویش را از عیبها و نقصها پاک و منزه دانسته است و ظلم نزد اهل سنت یعنی کار بیجا، و این در حق انسانها نوعی نقص و ضعف است و در حق خداوند به طریقی اولی چنین است.

2ـ خداوند ظلم بر خود را حرام کرده است، چنان که خداوند متعال میفرماید:‭}‬إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا‭{‬ (نساء: 40)

 

بی‌گمان الله به اندازه‌ی ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ و اگر (عمل شخصی) نیک باشد، آن را دو چندان می‌نماید و از نزد خویش پاداش بزرگی (به او) می‌دهد.

‭}‬وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ‭{‬ (فصلت: 46)

هر کس که کار شایسته انجام دهد، به سود خود اوست و هر کس مرتکب کار بدی شود، به زیان اوست. و پروردگارت به بندگان ستمگر نیست.

 

 

3ـ خداوند بر خود دادگری را واجب گردانیده است:

‭}‬وَمَــنْ يَعْمَــــلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا يَخَافُ ظُلْمًا وَلَا هَضْمًا‭{‬ (طه: 112).

 

و هر کس، کارهای شایسته انجام دهد و مومن باشد، از ستم و کاستی در مُزدش نمی‌ترسد.

 

 

4ـ خداوند ستم بندگان بر یکدیگر را از مهلکات قرار داده است.

 

 

5ـ ظلم بر چند نوع است:

أ ـ شرک ورزیدن به خداوند و این بزرگترین ظلم و ستم است.‭}‬يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ‭{‬ (لقمان: 13).

و (یاد کن) آن‌گاه که لقمان در حالی که پسرش را پند می‌داد، به او گفت: ای پسر عزیزم! به الله شرک نورز؛ بی‌گمان شرک، ستم بزرگی است.

ب ـ ستم بندگان بر خودشان} ‬وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‭{‬ (يونس: 44).

ت ـ ستم بندگان بر یکدیگر‭}‬وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ‭{‬ (الزخرف: 76).

 

 

6ـ همه بندهها انسانها و جنها در بدست آوردن منافع خود و دفع ضررها از خود و در همه کارهای دینی و دنیوی به خداوند نیازمندند، پس خداوند آفریننده و روزی دهنده، و آفرینش و امر از آن اوست.

 

7ـ به دعا تشویق شده است و دعا سبب شرعی برای جلب منافع و دفع مفاسد است.

 

 

8ـ مستحب است که بنده همه مصالح و منافع دینی خویش از قبیل هدایت و استوار ماندن بر حق و حسن خاتمه و منافع دنیویاش از قبیل آب و غذا و لباس و غیره را از خداوند بخواهد.

چنان که یکی از سلف همه نیازهای خود را حتی نمک آردش و علف چهارپایش را از خداوند میخواست و دعا میکرد.

 

 

9ـ هر انسانی به اقتضای ضعف بشری ممکن است مرتکب گناه شود بنابراین گاهی گناه میکند و گاهی پشیمان میشود، از این رو رسول اللهhttp://www.alsadiqa.com/img/Prophet.jpg اشاره نمود که «هر انسانی خطاکار است و بهترین خطاکاران توبه کنندگان هستند» ترمذی

 

 

10ـ خداوند از بندگان بینیاز است و بندگان نمیتوانند به خداوند سود یا زیانی برسانند پس خداودن به آنها و کارهایشان نیازی ندارد از این رو طاعت بندگان فرمانبردار به او سودی نمیرساند و گناه گناهکاران به او زیانی نمیرساند.

 

 

11ـ اعمال و کارهای بندگان به خدا نمیرسد اما تقوا و طاعت به خدا میرسد، از این رو خداوند بندگانش را فرمان میدهد که از او پروا بدارند و اطاعت نمایند و کفر و نافرمانی بندگان را دوست ندارد .

‭}‬منْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ‭{‬ (فصلت: 46).

هر کس که کار شایسته انجام دهد، به سود خود اوست و هر کس مرتکب کار بدی شود، به زیان اوست. و پروردگارت به بندگان ستمگر نیست.

 

 

12ـ خیر از سوی خداوند است و شر به او نسبت داده نمیشود از این رو فرمود: «هر کسی چیزی یافت باید خدا را ستایش کند، وهر کسی غیر از این را یافت جز خودش کسی را ملامت نکند».

 

 

 

 

صحيفه صادقه در رسانه ها



توييتر صادقه

مفاهيمى كه لازم است اصلاح شوند

فيسبوك صادقه



خبرنامه

ايميل خود را وارد كنيد تا آخرين اخبار به ايميل شما فرستاده شود

سنت و فضائل اخلاقى    در اين نسخه

موبايل صادقه

شماره تلفن را براي دريافت سنت گنجهای وارد كن

un4web.com طراحی و برنامه نويسی : شركت متحده

مقالات و پژوهش های منتشر شده لزوما مجله ديدگاههاي نمايندگی نيست